Some of the unknown facts about the Padma Multipurpose Bridge are as follows.পদ্মা বহুমুখী সেতুর জানা অজানা কিছু তথ্য তূলে ধরা হলো.

 

(A) Some of the unknown facts about the Padma Multipurpose Bridge are as follows:


-The Padma Bridge has been constructed at Munshiganj Mawa in Bangladesh and Jajira in Shariatpur.

 -The first foundation stone of the bridge was laid on July 4, 2001.

 -The main work of the bridge started on 12 December 2015.

(1) economic impact of padma bridge in bangladesh.

-The first scene of the bridge was on September 30, 2016.  In one day, for the first time, spans were placed on the 38th and 38th pillars

- The last pillar was spanned on December 12, 2020 on pillars 12 and 13.

- The length of the Padma Bridge is 6.15 km.  And width 18.10 m.

(2) importance of padma bridge in bangladesh.

 -The gap between one pillar of the bridge and the other will be 150 meters

 -The number of pillars of Padma Bridge is 42 and the number of spans is 41.

 -The bridge will have 4 lanes.  The bridge will be of two types, the first floor will have a 4-lane Macadam road and the lower part will have a railway.

- Name of the construction company of the bridge - China Major Bridge Engineering Company Limited.

(3) padma bridge world ranking.

    padma bridge update 2021.

- It is the 25th largest road bridge in the world and the 2nd largest in Asia.

- The lifespan of the bridge is estimated to be 100 years.

 -The government financing the Padma Bridge is the Government of Bangladesh. The cost has been estimated at Tk 24,793.39 crore

#economic impact of padma bridge in bangladesh.

#importance of padma bridge in bangladesh.

#padma bridge world ranking.

#padma bridge update 2021.

#padma bridge details.

#padma bridge construction progress.

#longest bridge in bangladesh.




পদ্মা বহুমুখী সেতুর জানা অজানা কিছু তথ্য তূলে ধরা হলো:

 পদ্মা সেতু বাংলাদেশের মুন্সীগঞ্জ মাওয়া এবং শরীয়তপুরের জাজিরা প্রান্তে নির্মিত হইয়েছে।যা বাংলাদেশের ১৯ জেলার দক্ষিণ - পশ্চিমমের  মানুষ চলাচল করতে পারবে।
সেতুর সর্ব প্রথম ভিত্তি প্রস্তর স্থাপন করেন ২০০১ সালের ৪ জুলাই।
সেতুর মূল কাজ আরম্ভ করেন ২০১৫ সালের ১২ ডিসেম্বর মাসে।
সেতুটি প্রথম দৃশ্য মান হয় ২০১৭ সালের ৩০ সেপ্টেম্বর। একদিনে সর্বপ্রথম ৩৭ নং  এবং ৩৮ নং পিলার এর উপর স্প্যান বসানো হয়


শেষ পিলার টি ২০২০ সালের ১০ ডিসেম্বর মাসে ১২ ও ১৩ নং পিলার এর উপর স্প্যান বসানো হয়।
পদ্মা সেতুটি দৈর্ঘ্য ৬.১৫ কিলোমিটার। এবং প্রস্থ ১৮.১০ মিটার।
সেতুটির এক পিলার হতে অন্য পিলার এর গ্যাপ থাকবে ১৫০ মিটার
পদ্মা সেতুর পিলার সংখ্যা ৪২ টি এবং স্প্যান সংখ্যা ৪১ টি।
সেতুটি লেন সংখ্যা হবে ৪ টি। তার মধ্যে সেতুটি ২ ধরনের হবে প্রথম তলায় ৪ লেন এর ম্যাকাডাম সড়ক এবং নিচের অংশে থাকবে রেলপথ।


সেতুটির নির্মান প্রতিষ্টানের নাম - চায়না মেজর ব্রিজ ইঞ্জিনিয়ারিং কোম্পানি লিমিটেড।
পৃথিবীর বৃহতম সড়ক সেতুর তালিকায় ২৫ তম এবং এশিয়া মহাদেশের মধ্যে ২য় তম সেতু।
সেতুটির আয়ুষ্কাল ধরা হইয়েছে ১০০ শত বছর।
পদ্মা সেতুটির অর্থায়নকারী প্রতিষ্টান বাংলাদেশ সরকার।এর ব্যায় ধরা হয়েছে ২৪ হাজার ৭৯৩ কোটি ৩৯ লাখ টাকা

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post